Як тибавець Іван Ливч підкорив найпрестижніші оперні сцени Словаччини, Швейцарії та Чехії

Оперний співак Іван ЛивчОперний співак Іван Ливч

Незважаючи на свій молодий вік, співак уже встиг завоювати серця прихильників оперного співу у Європі завдяки своєму унікальному голосу.

У 2025 році він став фіналістом престижного міжнародного співочого конкурсу “Бельведер” та отримав чотири спеціальні нагороди від відомих оперних театрів: Німецької опери Берліна, Німецької опери на Рейні, Вексфордської фестивальної опери та Гессенського державного театру Вісбадена.

Зараз Івану 23, з рідного села Тибава, що у Свалявській громаді, він виїхав одразу після закінчення школи, але з любов’ю згадує рідну домівку.

Іван Ливч - фото

— Які моменти з дитинства Вам найчастіше пригадуються?

— Звичайно, спогади про рідну Тибаву. Для мене ці спогади дитинства наповнені теплом і ностальгією. Ми часто ходили в гори, вдома мали господарство, тому приємних моментів було дуже багато. Водночас, ще з малечку відвідував додаткові заняття зі співу, гітари та брав участь у різних конкурсах. Час був доволі розпланований, але саме це допомогло мені дисциплінувати себе.

— У якому віці Ви вирішили стати співаком?

— Точно сказати не можу. Навіть не знаю, чи від самого початку хотів стати співаком. Я точно знав лише одне — що хочу співати. Мені подобався сам процес, подобалася сцена, я любив боротися зі стресом перед виступами й добре почувався перед публікою. Саме це мене мотивувало працювати над собою.

Іван Ливч з колегами

— Від винороба, фах якого здобули у Сваляві, до співака. Розкажіть, як так склалося?

 Мабуть, покликання знайшло мене саме. З часом все більше відчував, що хочу бути на сцені. Але в популярній музиці, особливо сучасній, я ніби не міг повністю себе розкрити. Мені завжди більше подобалися старіші стилі співу, глибші тексти та виконання.

Так сталося, що я навчався на винороба, але під час навчання багато співав і займався додатково. Наприкінці навчання ми з родиною вирішили, що варто спробувати вступити навчатися за кордон. Так і сталося.

— У скільки років Ви виїхали до Словаччини і як складався Ваш подальший шлях?

— Після переїзду одразу вступив до Католицького університету в Ружомберку у Словаччині. Спершу думав, що буду розвиватися в популярному жанрі, але згодом зрозумів, що маю нахил до академічного співу. Навчання там було радше педагогічним – окрім співу та музичної теорії, ми мали багато педагогічних предметів.

Коли вступав, дізнався, що треба співати арію. Чесно кажучи, тоді навіть не розумів, що саме потрібно. Але з мамою ми знайшли арію в Інтернеті, я її вивчив — і несподівано мій голос почав звучати краще, впевненіше.

Згодом, під час навчання на бакалавраті, відчув, що хочу більшого, і вирішив вступити до Академії мистецтв у Братиславі, де спеціалізуються саме на оперному співі. Це було дуже важко, але з Божою допомогою я вступив і успішно закінчив навчання. Звідти потрапив до Молодіжної оперної студії Словацького національного театру, де ми працювали з провідними оперними співаками світу. Саме там ближче познайомився з оперою та дивовижним світом театру.

Іван Ливч на сцені

— Хто першим розпізнав у Вас талант?

— Ще у школі, під час одного концерту, хтось із Свалявської районної адміністрації почув мій спів і сказав моїй тітці, яка була директоркою школи, що у мене інший голос, ніж у решти дітей, і що варто відвести мене на прослуховування до педагога зі співу. Так і сталося: батьки відвели мене до вчителів. Ми змінили чимало викладачів, їздили на конкурси по області. Кожен учитель дав мені щось своє. А потім почалася вже інша сторінка — театральна і оперна.

Іван Ливч після виступу

Яким тембром Ви співаєте?

— Я співаю басом — найнижчим чоловічим голосом. У театрах ми здебільшого виконуємо ролі царів, батьків чи мудреців. Тема закоханості більше належить тенорам, а для басів — це глибокі мелодії життя.

—У яких операх Ви виступаєте зараз?

— Я дебютував у Словацькому національному театрі в Братиславі в ролі Зуніґи з опери “Кармен”. Потім прийшли інші ролі у “Травіаті”, “Набукко”, Ріголеттоя”, “Марії Стюарті” та інших.

Згодом мене прийняли до трупи театру в Банській Бистриці у Словаччині, де я і зараз працюю на постійній основі.

Наприклад, у жовтні на мене чекає головна партія Фігаро у “Весіллі Фігаро” Моцарта. Також виконую ролі в операх “Чарівна флейта”, “Аїда” та інших.

У Братиславі я вже третій рік є постійним гостем на контрактній основі, а в Банській Бистриці, як уже згадував, входжу до складу трупи.

Іван Ливч в опері

— Розкажіть про конкурс, у якому нещодавно брали участь.

— Це був міжнародний конкурс “Hans Gabor Belvedere” — один із найбільших оперних конкурсів світу. Я дійшов до фіналу та здобув чотири спеціальні призи.

Відбіркові тури проходили у 54 театрах світу, серед них — у Братиславі. У фіналі, що відбувався в Берні у Швейцарії, з 800 учасників залишилося лише 13 — і я був серед них, до того ж наймолодший.

Я отримав чотири спеціальні відзнаки: Deutsche Oper Berlin, Deutsche Oper am Rhein, Wexford Festival Opera та Hessisches Staatstheater Wiesbaden.

До того ж, Deutsche Oper Berlin запросила мене до участі в одній зі своїх постановок. Deutsche Oper am Rhein запропонувала місце в оперному студіо. А Wexford Festival Opera запросила мене виступити на ювілейному 75-му фестивалі 2026 року, де готують оперу “Гравець Прокоф’єва”. Wiesbaden Staatstheater також запропонувала участь у своїй постановці.

— З ким із світових оперних співаків Ви би себе порівняли? Хто є для Вас прикладом?

— Порівнювати себе з іншими не хотілося б, бо кожен голос і тембр є унікальними. Але, звісно, я захоплююся співом таких тенорів опери, як Лучано Паваротті, Джузеппе Джакоміні. А з басів це насамперед американець українського походження Пол Плішка, а також видатний українець Анатолій Кочерга. Серед інших — Чезаре Сьєпі та Бональдо Джайотті.

Іван Ливч співає

— Про що Ви мрієте?

— Мрію виступати на світових сценах із чудовими колегами, диригентами та оркестрами. Дуже хотілося б заспівати й у Львівській, Київській та Одеській операх — це прекрасні театри, відомі в усьому світі.

Усі фото надав Іван Ливч.

Джерело

Новини Закарпаття