Відсутність мотивації та низькі зарплати у педагогів: що відбувається з освітою на Закарпатті

За інформацією: Суспільне.

Чи може ініціатива президента у вигляді доплати до зарплат вплинути на бажання педагогів залишатися у школі. Суспільне Ужгород

Станом на січень 2025 року в Закарпатській області не вистачає вчителів англійської мови, математики, української мови та літератури, а також вчителів початкових класів. Загалом у регіоні працюють 18 580 освітян.

Чому вчителі йдуть з професії, як це позначається на робочому процесі та чи може ініціатива президента у вигляді доплати тисячі гривень до зарплат вплинути на бажання педагогів залишатися у школі — читайте у матеріалі Суспільного.

Ситуація з вакансіями та зарплатами вчителів на Закарпатті

На початок 2025 року в Закарпатській області налічуються 143 вакансії в закладах освіти. Про це Суспільному у відповіді на інформаційний запит повідомила директорка департаменту освіти та науки, молоді та спорту Закарпатської ОВА Мар'яна Марусинець.

Найбільший попит у регіоні є на вчителів англійської мови, математики, української мови та літератури, а також вчителів початкових класів. Окрім того, у школах бракує вихователів групи продовженого дня, асистентів вчителів і практичних психологів. Втім, за словами Мар'яни Марусинець, критичної нестачі вчителів на Закарпатті зараз немає.

Середня зарплата педагога-початківця у міській школі, з урахуванням надбавок і доплат, становить в середньому 11 175 гривень, у сільській — 11 000 гривень. У школах гірської місцевості цей показник вищий — 13 000 гривень.

Наразі в області працюють 17 приватних шкіл, одна з яких відкрилася у 2024 році.

Кадрова ситуація в освіті Ужгорода: скільки вакансій і хто потрібен школам

У відповідь на інформаційний запит Суспільного начальниця управління освіти Ужгородської міської ради Наталія Баранюк повідомила, що протягом 2024 року з ужгородських шкіл звільнилися 124 педагогічні працівники. Станом на січень 2025 року в місті відкриті вакансії на такі посади:

вихователь групи продовженого дня — 6 ставок;

асистенти вчителя — 4 ставки;

соціальний педагог — 8 ставок;

практичний психолог — 4 ставки;

вчитель-логопед — 2 ставки.

Загалом у школах міста працюють 1 373 педагоги.

Вступ на педагогічні спеціальності: тенденції 2023-2024 років

Під час проведення вступної кампанії у 2023 році до Ужгородського національного університету на спеціальність 014 "Середня освіта"Спеціальність «Середня освіта» готує вчителів, які працюватимуть з учнями базової та старшої школи, тобто в 5–11(12) класах. зарахували 581 студента. Однак у 2024 році цифра дещо зменшилась. Упродовж минулого року на цю спеціальність вступили 455 студентів. Про це Суспільному у відповіді на інформаційний запит повідомив ректор вишу Володимир Смоланка.

Він зауважив, що найбільший попит серед вступників протягом 2023-2024 років мали такі предметні спеціалізації: 014.01 "Українська мова і література", 014.021 "Англійська мова та зарубіжна література", 014.03 "Історія та громадянська освіта", 014.04 "Математика". Найменшим попитом: 014.06 "Хімія", 014.027 "Румунська мова та зарубіжна література", 014.026 "Угорська мова та зарубіжна література".

Інформацією щодо працевлаштування випускників цієї спеціальності УжНУ не володіє.

Що відомо про "Вчительську доплату"

З ініціативи президента України й згідно з рішенням уряду, педагоги закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності додатково отримуватимуть:

  • 1000 гривень щомісячно з 1 січня 2025 року (1 300 гривень до сплати податків);
  • 2000 гривень щомісячно з 1 вересня 2025 року (2 600 гривень до сплати податків).

Доплату отримають усі педагогічні працівники. Педагоги, які мають навантаження понад ставку, отримають доплату пропорційно до свого навантаження. Постанова КМУ № 1286 регламентує ці виплати та діятиме до кінця календарного року, у якому буде припинено воєнний стан.

Суспільне поспілкувалися з вчителями, аби дізнатися їхню думку. Освітяни погодилися поділитися досвідом, але попросили зберігати анонімність.

Колишня вчителька, яка звільнилась зі школи в кінці 2024 року, після завершення першого семестру. Близько 5 років вона викладала фізику та інформатику у двох школах Ужгородського району: у селищі та селі.

"Причина мого звільнення проста — низька зарплата. Є багато роботи, збільшують і кількість паперової роботи, і комп'ютерної роботи, діти, відповідальність, і в кінці, просто низька зарплата. Навантаження зарплаті не відповідає. Особливо молодому вчителю, який отримує близько 7 тисяч гривень, це просто смішно працювати за такі гроші. Щось хочеш собі купити, а ти просто не можеш. Деколи для тебе навіть секонд-хенд дорогий. Наприкінці 2024 року підвищили податки й зарплата стала ще менша. Я розумію, що зараз війна, але мені потрібно заробляти більше. У мене дитина, а зарплата мізерна. Я працювала щодня до 15-ї години у двох школах за сумісництвом. В одній отримувала 7 тисяч, і ще 3 тисячі — в іншій. Тобто 10 тисяч гривень. В одній школі у мене було 17 годин навантаження, в іншій — 7. Але на другу роботу мені потрібно було доїжджати в сусіднє село. Я зрозуміла, що сенсу в цьому немає. Постійна нестабільність, підвищення податків. Ця тисяча доплати від Зеленського — це смішно. Ну що зараз тисяча гривень? Я вже знайшла собі нову роботу на приватному підприємстві. Вона не пов’язана з педагогічною роботою. Зарплата тут значно вища", — поділилась жінка.

Вчитель історії, працює вже 18-й рік у школі в Мукачівському районі.

"Ми живемо в нелегкий час, оскільки вже майже три роки йде повномасштабна війна. Однак, я вважаю, що умови роботи в школі є сприятливими, матеріально-технічна забезпеченість на належному рівні. Тижневе навантаження мене повністю зараз задовольняє. Як і кожному педагогу, мені хочеться більшого матеріального заохочення, але складність ситуації, в якій опинилася наша країна, не дозволяє сповна це зробити. Не дивлячись на воєнний стан, в Україні проводиться реформування освіти. Це призводить до зростання навантаження на вчителів, підвищується відповідальність. Деякі вчителі шукають додаткові джерела доходів, зокрема проводять додаткові заняття, займаються репетиторством. Звичайно, хочеться підвищення зарплатні за свою нелегку роботу, але ми маємо розуміти, що живемо в умовах воєнного стану, і головне завдання зараз — це посилене фінансування української армії. Ми маємо розуміти, що тільки в мирний час можна працювати над розв'язанням освітніх питань та зростанням заробітних плат", — розповів вчитель.

Чоловік сказав, що відданий своїй праці вчитель в будь-яких умовах залишиться працювати в школі, незалежно від ситуації в державі. Ініціативу президента для освітян вважає дуже важливою зараз, оскільки "доплата мала б більше мотивувати вчителів, особливо молодих педагогів".

"На мою думку, потрібно підвищити саму роль вчителя в сучасній Україні, підвищити соціальний статус педагогів. Якщо згадати важливі події минулого, то маємо пам'ятати, що вчителі завжди становили основу інтелігенції, сприяли формуванню національної ідеї та свідомості. На жаль, в роки незалежності, вчитель втратив свій колишній статус. Багато педагогів залишили Україну та емігрували за кордон у пошуках кращої долі. Слабке державне фінансування освітньої галузі спричинило таку ситуацію. Але ми з оптимізмом дивимося у майбутнє і чекаємо рішучих кроків щодо розв'язання освітніх питань. Належна заробітна плата й умови праці завжди були важливими для вчителів. Тому після закінчення війни й нашої перемоги чекаємо істотних зрушень у цих питаннях, і тоді молоді спеціалісти обов'язково прийдуть до школи", — поділився освітянин.

Вчителька математики, працює 22 роки у школі в Мукачівському районі.

"Я думаю, що все-таки в першу чергу у школі мене утримує бажання працювати з дітьми. Якщо сказати через високу зарплатню, то це в декого викличе посмішку або обурення. У школах залишаються працювати дійсно ті, хто радіє досягненням своїх учнів, хто попри труднощі підтримує, виховує, співчуває, вислухає якщо треба, і при цьому ще й допоможе здобути знання зі свого предмета. Звичайно, не можна сказати, що зарплата вчителя відповідає тим вимогам та відповідальності, які на нього покладені, але особисто я завжди намагалась і намагаюсь дати гідні знання своїм учням у міру можливостей. Ми живемо у непростий час, але я підлаштовуюсь під умови роботи. Доводиться шукати додаткові джерела доходу, тому я займаюсь репетиторством. Вважаю, що "тисяча Зеленського" ніяк не вплине на бажання педагогів залишатися в школі. Якби я захотіла звільнитись з роботи, то ця доплата мене б точно не зупинила. Звісно, реально покращити ситуацію і заохотити людей працювати в школах, у першу чергу, могла б гідна оплата праці, а також повага до професії вчителя як від влади, так і від суспільства", — поділилась жінка.

Колишній вчитель, який звільнився зі школи в листопаді 2023 року. Упродовж 11 років викладав фізику та інформатику в школі у Хустському районі.

"Одним з факторів звільнення була мала зарплата. У жовтні 2023 року я отримав 8 900 гривень за місяць на руки. На той час я працював на ставку, мав першу кваліфікаційну категорію та 11 років стажу. У нашій громаді з 2022 року різко скоротили доплати, зокрема скасували доплату за завідування кабінетами та скоротили доплату за престижність педагогічної праці до мінімальних 5%. Максимальна доплата становить 30%. Через це у вчителів громади різко зменшилася зарплата. Ще одним фактором мого рішення звільнитися зі школи стала перевантаженість. У 2022 році, після запровадження електронних журналів, вчителі у нашій школі фактично вели два журнали одночасно — і паперовий, і електронний. Також збільшився обсяг роботи через виїзд частини учнів за кордон. Попри збільшення обсягу роботи — зарплата скоротилася", — розповів колишній педагог.

Чоловік вважає, що урядова доплата вчителям у розмірі 1000 гривень не покращить ситуацію й не мотивує молодих спеціалістів йти до школи.

"Це тільки доплата, а не підвищення заробітної плати. Якщо не буде грошей у бюджеті, то її просто перестануть виплачувати. Також, наскільки мені зрозуміло, вона діятиме до кінця року, коли закінчиться воєнний стан. Тобто, якщо у 2025 році зупинять дію воєнного стану, то виплачувати цю доплату перестануть наприкінці 2025 року. Думаю, що для того, аби вчителі не звільнялися зі школи, необхідно зробити зарплату педагогів конкурентоспроможною. Адже коли бариста отримує понад 25 000 гривень зарплати, а вчитель — 10 тисяч, то це не є нормальним", — поділився чоловік.

Вчителька української мови та літератури, працює 3 роки в Хустській школі.

"У перший рік моєї роботи я отримувала 7 000 гривень зарплатні. Оскільки я хотіла себе спробувати у викладанні й розуміла, що йду працювати у школу не через гроші, то мої очікування були виправдані. Звичайно, з часом сума заробітної плати зросла. Однак, на жаль, робота педагогів у нашому суспільстві та державі недооцінена. Я вважаю, що вчителі та лікарі — це ті держслужбовці, які повинні отримувати одні з найвищих заробітних плат. Додаткові джерела фінансування звичайно потрібні, але на це йде багато ресурсів. Думаю, що "тисяча президента" не вплине на бажання людей працювати в освітній галузі. На жаль, зараз все більше вчителів залишають школу і шукають кращих варіантів. Особисто я поки не розглядаю варіант залишати школу, проте точно не бачу себе тут через 5-10 років", — розповіла вчителька.

Вчитель фізкультури, працює півтора року в одній зі шкіл Ужгорода.

"Коли я тільки прийшов до школи, то отримував 6 500 гривень зарплати. Робота в школі в принципі відповідала моїм очікуванням, проте з часом мої погляди трохи змінилися. Однак не все так критично. На мою думку, зарплата в Україні навіть вчителям з великим стажем не відповідає тій відповідальності та завантаженості, яку вони мають. Постійно доводиться шукати інші джерела доходу, оскільки жити на ці гроші просто неможливо. Ця доплата від президента — це взагалі ніщо. Вона ніяк не повпливає на бажання освітян йти працювати до школи або не звільнятися звідси. Зараз я не розглядаю варіанту звільнятись, але з часом буде видно", — поділився чоловік.

Нестача вчителів і низький рівень підготовки педагогів: що думає про ситуацію експерт з освітніх питань, засновник Всеукраїнського освітнього центру Setstud Олександр Кондратюк

За словами чоловіка, в Україні завжди існувала нестача вчителів, і ситуація лише загострюється.

"Багато випускників педагогічних університетів не працюють за спеціальністю, а середній прохідний бал на бюджет для майбутніх вчителів залишається низьким. Наприклад, щоб вступити на філолога чи історика до Київського національного університету імені Тараса Шевченка, потрібно близько 180 балів, а щоб вступити на вчителя історії чи української мови до Українського державного університету імені Михайла Драгоманова — лише 140. Ніби все схоже, проте трохи інший фах і педагогічна спеціалізація. Це означає, що на педагогічні спеціальності часто вступають не ті, хто хоче викладати, а ті, хто просто не пройшов на інші спеціальності".

Скільки випускників реально працюють у школах

За даними досліджень "ОсвіторіїОсвіторія — це неприбуткова громадська спілка, метою якої є розвиток та реформування освіти в Україні." та дослідницької агенції "FamaFama — інноваційна дослідницька компанія, що досліджує суспільство та знаходить відповіді для тих, хто творить сьогодення.", половина нинішніх студентів педагогічних спеціальностей не планує працювати вчителями. Освітній експерт зауважив, що нещодавнє дослідження, на якому наголошували представники Верховної Ради, показує, що значно менше половини випускників педагогічних вишів реально працюють у школах. Прогнозується дефіцит від 108 до 400 тисяч вчителів у майбутньому. Це наштовхує на потреби змінювати систему, додав Олександр.

Закарпаття — серед аутсайдерів за результатами НМТ

Зі слів Олександра Кондратюка, Закарпатська область стабільно демонструє низькі результати НМТ, поступаючись іншим західним регіонам.

"Насправді потрібно аналізувати ситуацію в розрізі предметів. Наприклад, Івано-Франківщина була раніше ще більше у лідерах, ніж зараз, але її підвела математика, а українська мова, навпаки, допомогла. Щодо Закарпаття, то там є свій розподіл по предметах, який необхідно вивчати. Але особливих причин я, чесно кажучи, не назву. Чи там гірші викладачі? Ні, не скажу", — сказав чоловік.

Серед основних причин експерт виділяє: слабку мотивацію учнів, орієнтацію багатьох абітурієнтів на навчання за кордоном, брак інформаційної роботи щодо важливості тестування. В цілому, рівень складання НМТ падає по всій країні.

Освіта потребує реформ: як зупинити кризу

Зі слів Олександра Кондратюка, проблема нестачі вчителів свідчить про дві речі: низькі зарплати та непрестижність професії. Сучасна освіта змінюється, і вчителі мають опановувати нові методики та підходи, щоб залишатися затребуваними.

"Водночас 30% педагогічного складу України — це люди пенсійного або передпенсійного віку. Зміни зараз будуть вибивати старших людей, вони не захочуть працювати. Якщо молодь не приходитиме у школи, система ризикує опинитися в кризі. Доведеться щось змінювати. З однієї сторони, це проблема, що люди не хочуть йти працювати у школи. Однак, з іншої сторони, світ рухається в ту сторону, що система освіти буде змінюватися. Освіта ще в принципі не винайдена. Те, що ми звикли називати освітою, це банальна передача інформації з уст в уста. З розвитком штучного інтелекту, вчень з психології, ми зможемо організувати освіту на зовсім іншому рівні. Загалом, у школах буде потреба вивчати психологію, вміти взагалі навчатися, опановувати інформацію, буде потреба ставати собою за допомогою того, що будуть проводити гарну психологічну роботу і вчити людей бути собою", — сказав Олександр Кондратюк.

Чи допоможуть доплати вчителям

Щодо доплат, то, на думку експерта з освітніх питань, ініціатива є позитивною, але комунікація між Міністерством освіти та педагогами провалена.

"У нас проблема в якихось дивних поглядах. Міносвіти думає, що воно просто є, і розробляє якісь візії, але педагогами мають займатись хтось на місцях. А хтось на місцях вважає, що цим має займатися Міносвіти. Якесь абсолютне непорозуміння. Що стосується самої доплати, то це, звичайно, краще, ніж нічого. До того ж вона подвоїться упродовж року, тобто буде вже 2 000 гривень. Відверто кажучи, я не думаю, що це нереальна задача домовитися про фінансування з іноземними партнерами, для прикладу, з Японією. Мовляв, якщо не хочете давати нам гроші на війну, то дайте на зарплату вчителям. Я певен, що хтось би дав гроші, і це можна зробити. У нас ніби освіта на паузі, нею не займаються як слід. Кажуть: зараз війна, що ми можемо зробити?! Але насправді можемо. Тому важливо знайти доплати, навіть з міжнародних джерел, і почати працювати з сучасними методиками, щоби вчитель розумів, що на нього не байдуже. Ці фактори здатні утримати педагогів у школах. І так, зарплата грає велику роль, але не менш важливу роль відіграє неприємна атмосфера у школах, коли всі кругом все ненавидять і це дуже відчувається. Тому дуже важливо змінювати цю всю систему", — підсумував чоловік.

Читати ще

Читати ще

Випускників шкіл не допустять на НМТ без ID-картки: де на Закарпатті можна її оформити

Читати ще

Закарпаття отримає майже 212 млн гривень субвенції на доплати вчителям, — голова ОВА Білецький

Новини Закарпаття