2701 «Вони для мене не просто учні, вони – мої діти», – свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
Суперсила свалявчанки Олександри Заяць-Штецо у тому, що вона вміє перетворити складні математичні формули на захопливу подорож стежинами логіки, вираховування та аналізу. Вчителька, яку багато свалявських школярів вважають найкращою в світі, допомогла своїм учням не просто розібратися із математикою, а й повірити у власні сили та підкорити багато вершин.
Що ж таке математика і як її полюбити, Олександра розповіла журналістам Район.Свалява.
Перші кроки у репетиторстві
Свою історію у репетиторстві Олександра розпочала у 2020 році, коли працювала вчителькою у Сусківській гімназії. Вона – родом із села Драчино, тож доводилося щодня добиратися на роботу. Тоді Олександра була вагітна своєю донечкою Лізою і пропрацювала у школі близько трьох місяців – поки не пішла у декрет.
«Це була моя перша спроба відчути себе в ролі вчителя. Я зрозуміла, що викладання – це моє, але також усвідомила, що у школу більше не повернуся. Причина проста: низька заробітна плата та відсутність свободи у роботі. Я люблю мати простір для власних методик, матеріалів та підходів до учнів», – розповідає Олександра.
Свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
Коли народилась донька, Олександра зменшила навантаження, але учні знаходили її самі. У Сваляві, мабуть, немає людей, які не знають її любов до математики. І це не випадково: і бабуся, і дідусь Олександри були вчителями фізики.
Поступово свалявчанка зрозуміла, що хоче розвиватися і масштабуватися. У 2022 році пройшла своє перше та на сьогодні найдорожче навчання – курс із репетиторського бізнесу. Це була не просто методика викладання, а комплексне розуміння професії: умови співпраці, договори, планування, офіційне оформлення діяльності. Тоді ж Олександра вирішила, що відкриє свою справу.
Свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
«Після цього я вже не хотіла працювати вдома. Спершу ще приймала учнів у квартирі бабусі, але групові заняття там були неможливі. Тож у 2023 році я орендувала свій власний кабінет і запустила нові формати навчання – індивідуальні, парні та групові. Попит був шалений: варто було виставити один пост у соцмережах – і учні самі приходили на пробні заняття. Саме з цього моменту почалася моя історія масштабування у сфері репетиторства», – ділиться Олександра.
«Математика обрала мене»
«Чесно кажучи, я завжди жартую, що математика обрала мене, а не я її, – усміхається репетиторка. – З дитинства я була впевнена, що стану математиком».
Її любов до точних наук – у спадок від родини. Як ми вже розповідали, і бабуся, і дідусь були вчителями фізики, але бабуся, за словами онуки, «в душі – справжній математик». Вона допомагала робити всі домашні завдання, підтримувала під час вступу до університету та навіть зараз, попри поважний вік, може розв’язати будь-яку задачу зі шкільної програми.
«Дідусь же мав особливий талант пояснювати складні речі просто. І мені, мабуть, передалися його гени, бо не кожен вчитель вміє донести матеріал так, щоб дитина зрозуміла», – додає Олександра.
Свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
Вирішальним моментом стало навчання у сьомому класі.
«Я навіть пам’ятаю день, кабінет і тему – це була геометрія, коефіцієнт пропорційності. І тоді я відчула – все, я не зійду з цього шляху», – згадує Олександра.
Музика, поезія, творчі конкурси – усе це залишилося як хобі, але професійний вибір був очевидним.
«Вчитель має бути творчим. Математика – це теж творчість», – переконана Олександра.
З ким працює репетиторка
Сьогодні Олександра працює виключно з учнями 7–11 класів. Молодші групи передала своїй рідній сестрі Катерині Штецо, яка викладає дітям з 1 по 6 клас.
«Я виросла з молодших класів, мені цікава складніша математика. Хочу, щоб діти мислили, аналізували, розв’язували нестандартні задачі», – пояснює Олександра.
Олександра із сестрою Катериною
Попит настільки великий, що навіть групових занять не вистачає, аби прийняти всіх охочих.
«Я іноді жартую, що прошу у доби більше годин. Але це ж неможливо, тому доводиться відмовляти. Уже думаю про власну школу, але для цього потрібна команда однодумців», – каже вона.
Чим репетитор відрізняється від шкільного вчителя
На думку Олександри, головна різниця між вчителем та репетитором – не у знаннях, а в системі. І вчитель, і репетитор вчать. Але шкільний вчитель змушений працювати за чіткими рамками МОН.
«А я люблю свободу – можу створювати власні методики, матеріали, підходи», – говорить Олександра.
Свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
Зараз репетиторка готує до друку власний збірник завдань для 10 класу: багато практики, чітка теорія без «води», вправи для відпрацювання тем.
Ще одна перевага репетиторства — можливість індивідуального підходу.
«У школі клас переповнений, і вчитель просто не може приділити достатньо уваги кожному. А я формую групи за рівнем знань і темпом навчання – щоб кожен мав свій простір для розвитку», – підсумовує Олександра.
Як мотивувати тих, кому математика дається важко
«Усі мої учні знають: моя підтримка – це 24/7», – каже репетиторка. – Вони для мене не просто учні, вони – мої діти».
Олександра створила у Telegram спільну групу, де спілкуються діти з різних груп і класів. Там діляться не лише математичними завданнями, а й особистими переживаннями, обговорюють проблеми та допомагають один одному.
Олександра Заяць-Штецо з учнями
Учні Олександри Заяць-Штецо
«Я завжди вчу їх справедливості. У нас немає місця булінгу чи порівнянням. Ми дотримуємося власних кордонів і поважаємо одне одного», — підкреслює Олександра.
Ще один секрет мотивації – створення довірливої атмосфери та спільних заходів. Діти бачать любов та повагу вчительки, і поступово починають помічати красу математики у всьому.
«Моя улюблена традиція – показувати їхні фото з першого і останнього уроку. Видно, як змінюється погляд, як зникає страх і з’являється впевненість. Математика – це не лише про цифри, вона вчить відстоювати власну думку, аналізувати, мислити», – пояснює репетиторка.
Олександра Заяць-Штецо з учнями
Олександра Заяць-Штецо з учнями
Репетиторка переконана: головне – пояснювати просто і до деталей.
«Правило з підручника – для вчителя. Моє завдання – донести його так, щоб дитина зрозуміла. Бо сенс не в тому, щоб просто процитувати, а в тому, щоб по-справжньому збагнути», – ділиться Олександра.
Улюблена математика – вся
На запитання, що Олександрі подобається більше – алгебра, геометрія чи логіка, – вона відповідає без роздумів: «Люблю всю. У мене математичне повітря, я ним дихаю щодня».
Вчителька, яка вплинула на все життя
Труднощів з математикою у школі в неї ніколи не було. Але значною мірою це заслуга вчительки – Оксани Сивній.
«Вона відкрила мою любов до математики та підтримувала кожен крок. І боролася за справедливість так, як мало хто», – говорить Олександра.
Вчителька стала на захист учениці, коли під час зрізу знань у 9 класі їй хотіли знизити бал за перекреслення в роботі, хоча розв’язання було правильним.
«Вона підняла всіх на ноги, щоб відновити мою оцінку. Це дрібниця для когось, але для мене – величезний знак підтримки», – наголосила репетиторка.
Читайте також: Свалявчанка присвятила щемний вірш своїм вчителям
Вони спілкуються й досі, і Олександра впевнена: якби тоді вчителька пройшла повз, її шлях міг би бути зовсім іншим.
«Можливо, всередині мене щось би просто згасло. А так – я стала тим математиком, яким є зараз», – з вдячністю каже свалявчанка.
Свалявчанка Олександра Заяць-Штецо, яка відкриває красу математики
Що допомагає не вигорати
«Я завжди кажу: єдине, від чого я ніколи не вигораю – це моя робота. Те навчання, яке я колись пройшла, дало мені головний інструмент – уміння планувати. На початку навчального року я чітко прописую свої вихідні, мініперерви, канікули та робочі плани. У мене є умови співпраці, чіткі правила для батьків і учнів, тому в організаційних моментах чи комунікації проблем не виникає. Я працюю на результат і кайфую від викладання кожною клітиною – розповідає Олександра.
Математика в сучасному світі
Математика – це не лише формули й цифри. Вона навколо нас, – переконана Олександра Заяць-Штецо.
«Сестра, яка працює косметологом, часто телефонує: «Як розрахувати відсотки у розчині?». Інша сестра, власниця кав’ярні, просить допомогти з рецептами, грамами, пропорціями. У банку, в магазині, на кухні, у подорожі – відсотки, решта, відстань, швидкість, час, всюди математика. Недаремно Гаусс назвав її царицею наук. Світ без математики просто неможливий», – ділиться Олександра.
Олександра із сестрою Катериною
Як батькам допомогти дитині полюбити математику
Репетиторка каже, що аби допомогти дитині, не обов’язково самому бути математиком.
«Найперше ніколи не казати: «Я цього не розумів, і ти не зрозумієш» або «Математика – не твоє». Немає нічого неможливого – і мої учні доводять це на кожному уроці. Головне з боку батьків – підтримка, довіра та позитив. Не можна порівнювати дитину з іншими, адже кожен має свій темп сприйняття. І точно не варто надто зосереджуватися на оцінках: вони бувають як завищеними, так і заниженими, і не завжди відображають реальний рівень знань», – радить Олександра.
Свалявчанка також зауважує, що для молодших школярів дуже корисні математичні ігри й додатки у телефоні, лего, шахи, головоломки – усе, що через гру розвиває логіку та мислення.
Клас, у якому Олександра займається із дітьми
Клас, у якому Олександра займається із дітьми
Клас, у якому Олександра займається із дітьми
Учні Олександри Заяць-Штецо
Учні опівночі прийшли привітати улюблену вчительку з Днем народження